Har du/ni en mobil eller responsive webbsida? Om inte är det nog hög tid att se över hur ni kan anpassa er nuvarande sida. Google har nämligen annonserat att de den 21 april kommer lansera sin nya mobilvänliga algoritm.


Mobilvänlig sida
Uppdatering påverkar endast mobila sökresultat dvs. sökningar genom smartphones och surfplattor - inte sökningar som görs på en stationär eller bärbar dator.

Detta kommer ha en betydande inverkan på nuvarande ranking i sökresultaten från mobilanvändare. Uppdateringen förbättrar även ranking för webbplatser som tillhandahåller just en mobilvänlig upplevelse för sina användare på mobila enheter och tvärtom så försämras rankingen för webbplatser som inte gör det.

Algoritmen tillämpas även globalt, sida för sida på en realtidsbasis. Detta betyder att uppdateringen påverkar sökresultat i alla länder samtidigt. "Sida för sida" innebär i kort att varje sidas mobilvänlighet bedöms separat så vissa av dina sidor kan räknas som mobilvänlig medan andra inte gör det.

Du kan själv testa ifall din sida uppfyller de nya kriterierna genom att använda Googles mobilvänliga testverktyg. Med hjälp av testet kan du analysera en enskild webbadress och få reda på om sidan är korrekt mobilanpassad.

Mobilvänlighetstest

En positiv sak är att du kan förvänta dig att se den mobila rankingen ändras i realtid dvs. nästa gång Googlebot genomsöker dina sidor och hittar uppdaterade sidor som är mobilanpassade så blir de genast uppdaterade till mobilvänliga.
Detta är positivt i de fall du har optimerat din sida men det gäller även att hålla koll på nya sidor som publiceras eftersom det gäller åt båda hållen.
 

Googles mål med den nya algoritmen är att förbättra sök- och användarupplevelse på mobila enheter så att fler kommer att landa på sidor med positiva mobila upplevelser.
 

 

Genom att använda Googles verktyg för webbansvariga kan man granska mobila frågor som är flaggade för ens webbplats och optimera utifrån det.

Utöver Googles mobilvänliga testverktyg finns även Page Speed Insights som istället hämtar sidan liknande som användare upplever den. Så detta är ett bra verktyg för att optimera användarupplevelsen.

Page Speeed

Om du vill veta mer om webbplatser för mobila enheter kan du läsa Googles mobilguide för webbansvariga.